Schoolgids Insula HAVO/VWO – Versie juli 2024
09
Ondersteuning
a. Ondersteuningsteam
We hebben het voorrecht om op school met allemaal unieke leerlingen te mogen werken. Iedere leerling beschikt over zijn of haar eigen talenten. Ons streven is dat iedere leerling zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Dit gaat niet altijd vanzelf. In sommige gevallen heeft een leerling specifieke onderwijsbehoefte(n). De samenwerking tussen school en ouders/verzorgers is hierbij erg belangrijk. De kennis die u heeft over uw kind is voor ons van groot belang. Met elkaar zoeken we naar passende zorg.
Op het Halmaheiraplein maken we gebruik van een Ondersteuningsteam waar het leerlingen met een extra zorgvraag betreft. In het zorgteam zit de zorgcoördinator, 2 leerlingbegeleiders, de orthopedagoog van het samenwerkingsverband, een talentbegeleider, 2 schoolmaatschappelijk werksters, een jeugdverpleegkundige, een jeugdarts en de leerplichtambtenaar.
Leerlingen met een zorgvraag worden in wisselende samenstellingen besproken, afhankelijk van de vraag.
De ondersteuning kan plaatsvinden op het gebied van bijvoorbeeld:
- Plannen en organiseren van schoolwerk, hoe houd je jezelf aan de gemaakte planning? Dit is dan een meer verdiepende ondersteuning dan binnen de basisondersteuning aangeboden wordt
- Taakaanpak
- Leren leren
- Sociaal emotioneel functioneren in relatie tot medeleerlingen en docenten
- Sociaal welbevinden in de breedste zin
- Presentaties in de klas
- Omgaan met vrijere situaties in de school
- Motivatie
- Ondersteuning bij leer- of gedragsproblemen
Hiervoor maken we gebruik van verschillende partners. Te denken valt aan de schoolpsycholoog, Studieus, Boba, Leerkring Huiswerkbegeleiding Zorg, Coaching, leerlingbegeleiders en het schoolmaatschappelijk werk. Hier is niet voor alle leerlingen plaats
Binnen het zorgteam wordt gekeken welke hulp het meest passend is voor een leerling. Dit gebeurt in overleg met ouders en leerling.
b. Vertrouwenspersoon
Op het Halmaheiraplein zijn er 2 vertrouwenspersonen. Hier kunnen leerlingen of ouders gebruik van maken als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag door docenten of leerlingen.
Mevrouw H.Nijman. vertrouwenspersoonh@insulacollege.nl
De heer B.Oosterwaal boosterwaal@insulacollege.nl
c. Anti-pestcoördinator
Wanneer leerlingen gepest worden, probeert in eerste instantie de coach dit op te pakken. Wanneer dit echter grotere vormen aanneemt, wordt de anti-pestcoördinator ingeschakeld en zal hij gesprekken voeren en dit verder oppakken.
De anti-pestcoördinator is B. Oosterwaal mailadres: boosterwaal@insulacollege.nl
d. Passend onderwijs
Uiteraard is er ook op het Halmaheiraplein oog voor Passend Onderwijs voor leerlingen.
Binnen de visie dat we onze leerlingen willen opleiding tot Leren leren, leren leven en leren presteren ondersteunen wij leerlingen die met voldoende cognitieve vermogens hierbinnen komen met een extra ondersteuningsbehoefte. Samen kijken we wat er nodig is voor de leerling om zichzelf zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen.
Het Insula College is aangesloten bij het Samenverwerkingsverband Dordrecht voor Passend Onderwijs. Uitgangspunt is dat alle leerlingen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Scholen maken hierover onderling afspraken. Het gaat bijvoorbeeld om hulp voor leerlingen met dyslexie, aanpak (ter voorkoming) van gedragsproblemen en begeleiding aan leerlingen die een meer of minder dan gemiddelde intelligentie hebben. De kwaliteit moet voldoen aan de normen van de onderwijsinspectie. Zie ook: http://www.swvdordrecht.nl