Schoolgids Insula HAVO/VWO – Versie juli 2024
02
Christelijke identiteit
a. Wie we zijn
Stichting H3O staat in de christelijke traditie en kijkt daardoor op een eigen manier naar de wereld. De Bijbelse verhalen bieden een kritische blik op de huidige samenleving, en stellen vragen die van alle tijden zijn. En we vragen telkens weer welk mens- en wereldbeeld schuilgaat achter de manier waarop deze functioneert en wordt ingericht. We zien elkaar, we zien de kinderen en we worden ook gezien door God. Vanuit de grondhouding van geloof, hoop en liefde werken wij samen aan onderwijs en kinderopvang als belangrijke plekken in de samenleving waar kinderen en jongeren met hoofd, hart en handen hun weg in het leven gaan. We komen ook de verschillen tegen tussen onze H3O-locaties en de medewerkers binnen H3O, en de verschillende betekenissen die medewerkers geven aan situaties en ontwikkelingen. Daar moeten we het met elkaar over kunnen hebben, uitgaand van vertrouwen en in een houding van dialoog. Verschillen mogen er zijn, en daarin moeten we elkaar ook ruimte geven. Hoe gaan we dat doen? Wat willen we hierin voorleven aan de volgende generaties?
b. De vier pijlers van levensbeschouwelijk burgerschap
Vormgeven van onderwijs vanuit de christelijke traditie in een kleurrijke samenleving is verbonden met de opdracht tot burgerschapsvorming. Elke school wordt op grond van de wet verondersteld een samenhangend en doelgericht programma burgerschap te hebben waarin de grondwaarden van de democratie geleerd en beleefd kunnen worden. De grondwaarden van de democratische samenleving hebben als belangrijk doel de veelvoudigheid aan levensvisies in de samenleving mogelijk te maken. Dit betekent dat de H3O-locaties ook hun eigen christelijke identiteit als uitgangspunt kunnen nemen én zorg moeten hebben voor het doen ontwikkelen van respect voor en kennis hebben van de kleurrijke samenleving. Levensbeschouwelijke Burgerschapsvorming richt zich op de identiteitsontwikkeling van kinderen en jongeren door hen in aanraking te brengen met elkaar, met levensbeschouwelijke bronnen en maatschappelijke ontwikkelingen die hen een visie bieden op zichzelf en de wereld, en een manier van samenleven in die wereld.
DE VIER PIJLERS VAN LEVENSBESCHOUWELIJK BURGERSCHAP ZIJN:
- In opvang en onderwijs hechten we veel waarde aan de aandacht voor het kind/jongere als mens en zijn identiteitsvorming. Vanuit de christelijke traditie als inspiratiebron.
- Opvang en onderwijs zijn inclusief: iedereen doet er volledig toe. Diversiteit is een rijkdom voor het leerproces. De opvang en school als bouwplaats in en voor de samenleving.
- Opvang en onderwijs leren kinderen en jongeren een eigen plek in de wereld in te nemen. Door verschillende ervaringen te bieden en reflectie op de eigen beleving leren ze reflecteren en zich verhouden tot verschillen.
- Opvang en onderwijs organiseren activiteiten die levensbeschouwelijk geladen zijn en existentiële thema’s aan de orde stellen. Met veel aandacht voor zingevingsbronnen, waarvan voor H3O de Bijbel de belangrijkste is. Daarbij reflecteren we op maatschappelijke ontwikkelingen.
c. De christelijke identiteit in de praktijk
Het Insula College heeft een christelijke identiteit. De Bijbel is de bron waaruit we onze inspiratie, normen en waarden halen. De christelijke identiteit van onze school brengt ons in een open houding die grenzen stelt, ruimte biedt, helpt en ondersteunt, talenten zoekt en laat benutten en niemand uitsluit.
In de praktijk geven we hier uiting aan door de schooldagen te beginnen met een dagopening, al dan niet aan de hand van onze methode ‘Oase’. Ook geven we gestalte aan de identiteit door kerst- en paasvieringen.
Binnen het vak godsdienst krijgen leerlingen onderwijs over religieuze tradities en verhalen. Zo krijgen ze inzicht in de wereld en in de normen en waarden die mensen hebben. Kennis over religie draagt bij aan wereldburgerschap onder leerlingen en aan een samenleving waarin mensen meer begrip hebben voor elkaar.