Schoolgids Insula HAVO/VWO – Versie juli 2024
03
Ons onderwijsaanbod
a. Missie en visie Insula College Halmaheiraplein
Op het Insula College Halmaheiraplein werken wij vanuit onze Christelijke identiteit waarderend en hebben we hoge verwachtingen van elke leerling. Ons onderwijs is georganiseerd volgens de drieslag leren leren, leren leven en leren presteren. Vanuit een brede algemene vorming, waarbij de basisvaardigheden ruime aandacht krijgen, brengen we verdieping aan binnen de verschillende schoolvakken. Leerlingen worden uitgedaagd om te onderzoeken, keuzes te maken en te leren van fouten. We kiezen daarbij steeds voor een bewezen onderwijskundige aanpak.
De visie in de praktijk
In de fase leren leren is ruime aandacht voor de basisvaardigheden op het gebied van rekenen en taal, naast de basiskennis en -vaardigheden binnen de verschillende schoolvakken. Leerlingen leren op welke manier ze het beste de stof eigen kunnen maken, ter voorbereiding op de rest van hun schoolloopbaan. Aan het einde van deze fase zit elke leerling op het juiste onderwijsniveau.
In de fase leren leven verschuift de aandacht steeds meer naar het voorbereiden van het volwassen leven. Hierbij is er in het kader van levensbeschouwelijk burgerschap aandacht voor de ontwikkeling van de eigen identiteit, het samen leven en werken met anderen en het maken van keuzes voor later. In deze fase wordt een inhoudelijk stevige basis gelegd voor de laatste fase.
Aan het einde van de schooltijd staat leren presteren centraal. Er is aandacht voor intellectuele verdieping en leerlingen bereiden zich voor op de examens waarbij het voldoen aan de prestatienormen steeds belangrijker wordt.
Vanuit deze visie ziet het Insula College het als zijn opdracht om:
- te werken aan een doorgaande leer- en ontwikkelingslijn, waarin hoofd, hart en handen de leidraad vormen van samen leven en samen leren;
- iedere leerling met een diploma toegang te verschaffen tot vervolgopleiding en/of de arbeidsmarkt;
- onderwijs te bieden in een veilige, uitdagende en inspirerende omgeving, binnen en buiten de school;
- leerlingen met specifieke zorgbehoeften passend onderwijs te bieden;
- een transparante organisatie te zijn op basis van professionele standaarden, die verantwoording aflegt aan de omgeving.
b. Inrichten van het onderwijs
i. Algemeen
In de brugklas (klas 1) krijgen onze leerlingen les op havo/vwo of vwo niveau. Aan het einde van klas 1 gaan de leerlingen door naar mavo 2, havo 2, atheneum 2 of gymnasium 2.
ii. ICT-rijk onderwijs
Een ICT-rijke onderwijsomgeving is niet meer weg te denken in ons onderwijs. De school is voorzien van Wifi en interactieve schermen. Alle leerlingen beschikken over een iPad. We gebruiken iPads van Apple omdat deze stabiel functioneren en geschikt zijn voor onderwijsdoeleinden. De school biedt de mogelijkheid deze collectief met korting en/of een betalingsregeling aan te schaffen.
Elk lokaal is voorzien van een touch-tv en bij meerdere vakken gebruiken we ICT in ons onderwijs.
Veel uitgeverijen bieden digitaal leermateriaal aan en er is online veel hoogwaardig lesmateriaal beschikbaar waarmee leerlingen betekenisvoller leren. Daarnaast ontwikkelen docenten van onze school steeds meer digitale leermiddelen en vindt veel communicatie tussen leerlingen en docenten buiten de lessen plaats via de computer. Naast ICT maken wij ook gebruik van boeken en schriften. We proberen van al deze manieren van leren het beste te gebruiken.
iii. Buitenschoolse activiteiten
Wij willen graag een bruisende school zijn. Voor de ontplooiing van leerlingen is het van belang dat er naast de lessen andere activiteiten met een onderwijskundig en/of sociaal karakter zijn. Om die reden organiseren wij twee keer per jaar een projectweek. Tijdens een projectweek vervallen de reguliere lessen.
Bij projectweek 1 ligt de nadruk op burgerschap en zijn alle leerlingen van de school betrokken. Projectweek 2 organiseren wij alleen voor leerlingen uit de onderbouw. Dagexcursies plannen wij zoveel mogelijk in een projectweek.
Daarnaast organiseren wij aan de start van het schooljaar één of meerdere introductiedagen.
Voor leerlingen in de zgn. voor-examenklassen (havo 4 en vwo 5) organiseren wij een werkweek.
Meerder keren per jaar organiseren wij een schoolfeest.
c. Brugklassen
De leerlingen worden afhankelijk van hun basisschooladvies ingedeeld in de havo/atheneum- of atheneum/gymnasiumbrugklas.
Alle nieuwe brugklasleerlingen kiezen voor de start van hun brugklasjaar voor twee van de drie talen: Frans, Duits en/of Spaans.
De brugperiode duurt een jaar. In de brug- tweede en derde klas kunnen leerlingen kiezen om deel te nemen aan de leerlijn sport of kunst. Ze volgen dan een verdiepings/verbredingsprogramma op het gebied van sport of kunst.
Onze vwo-opleiding bestaat uit een atheneum en een gymnasium.
In de brugklas atheneum/gymnasium maken de leerlingen kennis met de klassieke talen (Grieks en Latijn) en de klassieke cultuur.
Aan het einde van de brugklas kunnen de leerlingen kiezen voor het gymnasium als opleiding. In de tweede- en derde klas volgen alle gymnasiumleerlingen Grieks en Latijn. Bij de overgang naar de bovenbouw kiezen de leerlingen Grieks of Latijn. Zij hoeven dan geen tweede moderne vreemde taal te kiezen
In maart wordt een voorlopig advies uitgebracht en aan het eind van het schooljaar wordt een definitief besluit genomen. Om de leerlingen te helpen bij het maken van een keuze voor de juiste richting na de brugklas zijn er gesprekken met iedere leerling afzonderlijk. Vanaf half maart besteden we veel aandacht aan de keuzebegeleiding. De school geeft een voorlopig advies, waarover de ouders met de coach kunnen spreken. Tegelijk met het eindrapport krijgen de leerling en ouders het eindbesluit
d. Leerlijnen
i. Leerlijn kunst
Binnen onze school kunnen leerlingen kiezen voor de leerlijn kunst. Een leerling van de leerlijn kunst krijgt elke week twee uur extra kunst, deze workshops worden deels door kunstenaars en deels door onze docenten zelf verzorgd. We proberen tijdens de lessen zoveel mogelijk kunstdisciplines aan bod te laten komen. Daardoor zijn de workshops gevarieerd: van schilderen tot multimedia, van podiumkunsten tot beeldende kunst. Naast workshops binnen de school proberen wij regelmatig een museum te bezoeken of bij een kunstenaar op bezoek te gaan in zijn of haar atelier. Deelnemen aan de leerlijn kunst is niet vrijblijvend, er wordt van de leerlingen verwacht dat zij actief deelnemen aan de workshops. Wanneer de leerling kiest voor de leerlijn kunst, wordt het hele schooljaar kunst gevolgd. Voor het daarop volgende schooljaar wordt opnieuw een keuze gemaakt. De bijdrage voor de leerlijn kunst is €175,00 per schooljaar.
ii. Leerlijn sport
Wanneer een leerling kiest voor de leerlijn sport worden er extra uren bewegen en sport gegeven in de vorm van clinics of een toernooi. Deelnemen aan de leerlijn sport is niet vrijblijvend, er wordt van de leerlingen verwacht dat zij actief deelnemen aan de clinics en sportieve activiteiten. Daarnaast verwachten wij van de leerlingen dat zij gemotiveerd zijn en zich houden aan regels en afspraken. Naast de lessen lichamelijke opvoeding, waarin het reguliere programma voor bewegen en sport wordt gevolgd, maken de leerlingen uit deze leerlijn kennis met diverse sporten, die in en om Dordrecht gegeven worden. Daarbij valt te denken aan: schaatsen, judo, skiën, padel, freerunnen, kajakken, skateboarden, klimmen en golf. Veel van deze activiteiten worden op een externe locatie gegeven, zodat de leerlingen tegelijkertijd kennis maken met de vereniging. De leerlingen gaan daar op de fiets naar toe. De bijdrage voor de leerlijn sport varieert voor leerlingen uit de brugklas (afhankelijk van het tenue dat moet worden aangeschaft) tussen de € 200,00 en € 240,00.
In klas 2 en 3 betalen leerlingen per leerjaar € 175,00. In klas 3 sluiten we de leerlijn sport af met een skireis. De kosten hiervan bedragen rond de € 500,00 (de skireis is niet verplicht).
e. Cultuurkaart
De cultuurkaart is onderdeel van het beleid van de overheid om cultuurparticipatie onder jongeren te vergroten.
Op de cultuurkaart (een online persoonlijke cultuurpas) komt een saldo te staan. Onze school heeft ervoor gekozen om het gehele saldo van de leerling collectief te beheren. Dat houdt in dat het geld naar de rekening van de budgethouder gaat. De school organiseert culturele activiteiten die onder andere betaald worden van de cultuurkaart. Zo weten wij zeker dat het geld goed besteed wordt. De kosten voor de CJP-pas brengen wij begin van het schooljaar in rekening bij ouders, verzorgers. De regering voegt daar voor iedere leerling € 5,25 aan toe. De leerlingen krijgen hun eigen digitale CJP-pas. Met deze CJP-pas hebben ze recht op alle kortingen die CJP aanbiedt, zoals voordeel op bioscopen, musea, theaters, festivals en concerten, maar ook lifestyle merken als: Sneakers.nl, Deliveroo en Samsung. Ook kan de leerling met deze pas zijn persoonlijke webpagina openen met daarop informatie over culturele activiteiten in de omgeving. Deze pagina biedt ook de mogelijkheid om een digitaal cultuurportfolio bij te houden.
f. Topsportbeleid
Talentvolle sporters komen in aanmerking voor een aangepast rooster en/of eventuele vrijstelling van lessen wanneer aan de onderstaande voorwaarde wordt voldaan:
- De ouder(s)/verzorger(s) van de leerling overleggen aan de teamleider een officieel document van de betreffende sportbond of de topsportcoördinator van de betreffende vereniging. In dit document moet de bijzondere talent status worden bevestigd. Ook moet hierin worden toegelicht om welke reden er aanpassing/ vrijstelling wordt gevraagd.
Er moet dus duidelijk sprake zijn van een talentstatus op regionaal, nationaal of internationaal niveau. Onze school biedt ruimte en zoekt samen met de sporter en de ouders(s)/verzorger(s) naar de beste aanpak. Dit kan dus per leerling verschillen. Uitgangspunt voor het verkrijgen en behouden van faciliteiten zoals hier beschreven is het feit dat de leerprestaties op voldoende niveau zijn.
In alle gevallen beslist de teamleider.
Uiteraard wordt, wanneer daar aanleiding voor bestaat, de aanvraag ook met de voorzitter van de sectie lichamelijke opvoeding besproken.