Schoolgids Insula HAVO/VWO – Versie juli 2024
13
Resultaten en verslaglegging
a. Algemeen
Wij werken aan planmatige verhoging van de kwaliteit van ons onderwijs. Bij goede kwaliteit horen goede resultaten. Wij evalueren regelmatig de resultaten en ondernemen acties als daar aanleiding toe is. Echter, in de dagelijkse gang van zaken richten wij ons op het onderwijsleerproces en niet primair op de resultaten.
Op de website ‘Scholen op de kaart’ vindt u overzichten van onze resultaten.
U vindt daar:
- Schooladvies en plaatsing
- Doorstroom binnen de school
- Examencijfers
- Slaagpercentage
- Doorstroom naar vervolgonderwijs
b. Toetsing
i. CITO volg-toetsen
Alle leerlingen bij ons op school maken de Cito Volg-toetsen. De toetsen geven een goed beeld van de capaciteiten en vaardigheden van onze leerlingen. De toets resultaten worden vergeleken met landelijke normen. In de brugklas maken de leerlingen twee toetsen, de zogenaamde nulmeting aan het begin en toets één aan het einde van de eerste klas. De tweede toets wordt afgenomen aan het eind van klas 2 en de derde toets wordt afgenomen aan het eind van klas 3. Op basis van deze toetsen kan de school:
- Het niveau van onze leerlingen bepalen op kernvaardigheden
- De prestatie van onze leerlingen beter volgen
- De resultaten vergelijken met de referentieniveaus voor taal en reken
- De kwaliteit van ons onderwijs in kaart brengen
ii. Toetsen
Om de voortgang van het leren te meten worden toetsen gegeven. We maken daarbij onderscheid tussen summatieve en formatieve toetsen.
Kort en goed zijn summatieve toetsen alleen bedoeld om het kennis- en vaardighedenniveau van een leerling vast te stellen. Niets meer en niets minder. Bij formatieve toetsen wordt het niveau vastgesteld maar gebruikt de leerling de resultaten van de toets om zijn leren te evalueren. Hij kan de resultaten gebruiken om na te gaan wat hij wel en niet weet en wat hij al goed doet en wat hij nog niet goed doet.
Wij zetten de komende jaren in op het vergroten van het aantal formatieve toetsen en terugdringen van de summatieve toetsen.
c. Leerlingbespreking
De resultaten van de leerlingen en andere zaken, die het welzijn van de leerlingen individueel of in klassenverband raken, komen aan de orde tijdens leerlingbesprekingen. Indien nodig wordt contact met thuis opgenomen. Leerlingen ontvangen twee keer per jaar een verslag waarin hun docenten feedback geven. Naar aanleiding van deze feedback maken leerlingen een plan van aanpak. Dit plan van aanpak presenteren zij aan u en de coach tijdens een LOC leerling-ouder-coach -gesprek (LOC-gesprek)
d. Rapporten
Ouders, verzorgers hebben via een eigen inlogcode toegang tot de cijfers van hun kind in Somtoday. Zij kunnen dus per dag de resultaten volgen. Het eindrapport wordt als papieren document aan het einde van het schooljaar bij de rapportuitreiking aan de leerlingen door de coach uitgereikt.
e. Bevorderingscriteria
i. Bij de determinatie in de brugklas spelen de volgende zaken een rol, te weten:
- De individuele adviezen van de vakdocenten.
- Inzicht, inzet, werkhouding, concentratie, tempo en zelfreflectie.
- Behaalde cijfers
Op basis van bovenstaande punten stellen we voor elke leerling het juiste perspectief vast.
ii. bevorderingscriteria voor klas 2 t/m 4 havo en 2 t/m 5 vwo
Bij de bevordering naar een volgende klas gaan wij steeds uit van de afgeronde eindcijfers op het eindrapport.
De docentenvergadering neemt per leerling puntsgewijs de volgende stappen:
- Als je geen eindcijfers hebt lager dan 6, word je bevorderd.
- Als je 1×5 als eindcijfer hebt en alle andere eindcijfers 6 of hoger zijn, word je bevorderd.
- Als je in de groep kernvakken (Nederlands, Engels en wiskunde) 1×4 of 2×5 als eindcijfer hebt, word je besproken. Als je in deze groep meer of lagere eindcijfereindcijfers hebt dan 1×4 of 2×5, word je niet bevorderd.
- Als je 1×4 of 1×4+1×5 of 2×5 als eindcijfer hebt en het gemiddelde van alle eindcijfers is 6,0 of hoger, word je bevorderd.
- Als je meer of lagere onvoldoendes hebt dan hiervoor genoemd en het gemiddeld eindcijfer is lager dan 5,50, word je niet bevorderd. In alle andere gevallen word je besproken.
Bijzondere aanvullende bepalingen voor een aantal klassen:
- De eindbeoordeling voor lo in de bovenbouw moet per schooljaar voldoende zijn.
- De vakken in de bovenbouw die tot het combinatiecijfer behoren, en in het betreffende leerjaar worden gegeven, worden ook bij de overgangsvergaderingen in het combinatiecijfer meegewogen.
- Een leerling in havo 3, die een CM-profiel zonder wiskunde heeft gekozen en een onvoldoende voor Nederlands of Engels heeft, wordt besproken.
- Een leerling in havo 4, die CM zonder wiskunde heeft en één of twee onvoldoendes voor Nederlands en/of Engels heeft, wordt besproken.
- Bij leerlingen die in havo 4 of vwo 5 al voor één of meer vakken hebben deelgenomen aan het CE, weegt de vergadering bij de bespreking de voor die vakken behaalde resultaten mee.
Besluiten
De docentenvergadering kan besluiten een leerling:
- Te bevorderen
- Gericht te bevorderen naar de naastgelegen onderwijssoort
- Niet te bevorderen
iii. Voor de eindexamenklassen geldt de wettelijke slaag/zakregeling zie hiervoor: wettelijke slaag- zakregeling